Tag

, ,

Forum dan Komunitas Pertanian Indonesia – Agroteknologiwebid Pertanian adalah penanaman dan pembiakan haiwan, tumbuhan dan kulat untuk makanan, gentian, bahan api bio, tumbuhan ubatan dan produk lain yang digunakan untuk mengekalkan dan meningkatkan kehidupan manusia. Ia merupakan perkembangan utama dalam kebangkitan tamadun manusia yang tidak aktif, di mana pertanian spesies dicipta dijinakkan lebihan makanan yang memupuk pembangunan tamadun. Kajian pertanian dikenali sebagai sains pertanian. Sejarah pertanian sejak beribu-ribu tahun, dan perkembangannya telah didorong dan ditakrifkan oleh iklim yang sangat berbeza, budaya, dan teknologi. pertanian perindustrian berdasarkan pertanian monokultur berskala besar telah menjadi kaedah pertanian yang dominan.

agronomi moden, pembiakbakaan tumbuhan, bahan kimia pertanian seperti racun perosak dan baja, dan perkembangan teknologi mempunyai dalam banyak kes meningkat secara mendadak hasil daripada penanaman, tetapi pada masa yang sama telah menyebabkan kerosakan ekologi meluas dan kesihatan manusia. pembiakan selektif dan teknik moden dalam penternakan telah juga meningkatkan keluaran daging, tetapi menimbulkan rasa bimbang tentang kebajikan haiwan dan kesan kesihatan antibiotik, hormon pertumbuhan, dan bahan kimia yang lain yang umum digunakan dalam pengeluaran daging perindustrian. organisma yang diubahsuai secara genetik adalah komponen meningkatkan pertanian, walaupun mereka diharamkan di beberapa buah negara. pengeluaran makanan pertanian dan pengurusan air semakin menjadi isu global yang menggalakkan perdebatan mengenai beberapa bidang. kemerosotan yang ketara sumber tanah dan air, termasuk pengurangan akuifer, telah diperhatikan dalam beberapa dekad kebelakangan ini, dan kesan-kesan pemanasan global ke atas pertanian dan pertanian mengenai pemanasan global masih tidak difahami sepenuhnya. Forum dan Komunitas Pertanian Indonesia – Agroteknologiwebid

Keluaran pertanian utama secara umum boleh digolongkan kepada makanan, gentian, bahan api, dan bahan-bahan mentah. makanan khusus termasuk bijirin (bijirin), sayur-sayuran, buah-buahan, minyak, daging dan rempah. Serat termasuk kapas, bulu, hem, sutera dan rami. Bahan-bahan mentah termasuk kayu dan buluh. bahan-bahan lain yang berguna juga dihasilkan oleh tumbuh-tumbuhan, seperti resin, pewarna, ubat-ubatan, minyak wangi, biofuel dan produk hiasan seperti bunga dan tumbuh-tumbuhan nurseri. Lebih satu pertiga daripada pekerja di dunia bekerja dalam bidang pertanian, kedua hanya untuk sektor perkhidmatan, walaupun peratusan pekerja pertanian di negara-negara maju telah menurun dengan ketara sejak beberapa abad yang lalu.

Perkataan pertanian adalah adaptasi lewat Tengah Inggeris Agricultura Latin, dari ager, padang, dan cultura, penanaman atau berkembang. Pertanian biasanya merujuk kepada aktiviti manusia, walaupun ia juga diperhatikan dalam sesetengah spesies semut, anai-anai dan ambrosia kumbang. Untuk amalan pertanian bermakna untuk menggunakan sumber semula jadi untuk menghasilkan komoditi yang mengekalkan kehidupan, termasuk makanan, serat, hasil hutan, tanaman hortikultur, dan perkhidmatan yang berkaitan. Definisi ini termasuk penternakan pertanian atau agronomi, dan hortikultur, semua terma untuk penanaman tanaman, penternakan dan perhutanan. Perbezaan kadangkala dibuat antara perhutanan dan pertanian, berdasarkan putaran pengurusan lagi bekas-kanak, yang banyak berbanding amalan pengurusan intensif dan pembangunan terutamanya oleh alam semula jadi, dan bukan oleh manusia. Namun begitu, ia diakui bahawa terdapat sejumlah besar pemindahan pengetahuan dan pertindihan antara silvikultur (pengurusan hutan) dan pertanian. Dalam pertanian tradisional, kedua-dua sering digabungkan walaupun pada landholdings kecil, yang membawa kepada perhutani istilah.